Reklama w przestrzeni publicznej. Szyldy - szkic historyczny
Krzysztof Gieleciak

Reklama w przestrzeni publicznej.
Szyldy – szkic historyczny.
Krzysztof Gieleciak
Omawiając zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych w tym szyldów, nie sposób pominąć analizy historycznej. Przykładem mogą tu posłużyć projekty elewacji budynków, które zostały zrealizowane na przełomie XIX i XX wieku w Bielsku-Białej.

Autorzy projektów elewacji o bogatym wystroju modernistycznym, zastosowali zasadę wpisywania szyldów w wyznaczone pola wynikające z podziałów architektonicznych. Szyldy zostały wkomponowane w poziome pasy usytuowane poniżej gzymsów rozdzielających poszczególne kondygnacje. Powierzchnie wyznaczonych pól pod szyldy, ograniczone zostały do niezbędnego minimum i stanowiły dopełnienie kompozycji całych elewacji. Nie stanowiły elementów dominujących pomimo tego, że w lokalach planowana była funkcja usługowa czy handlowa.
Istotne jest także, że kompozycje liternicze umieszczone w ramach szyldów zbudowane zostały z krojów liter powszechnie wówczas stosowanych, oddających charakter epoki.
Te fundamentalne zasady projektowania szyldów na elewacjach budynków znalazły swoje odzwierciedlenia w zapisach Uchwały reklamowej.
Dla porównania kilka współczesnych przykładów sytuowania szyldów na elewacjach budynków w Bielsku-Białej przed wejściem w życie Uchwały reklamowej, świadczących o panującej powszechnie niskiej jakości przestrzeni publicznej