strukura

Design Lab działa w oparciu o trzy powiązane ze sobą filary:

1. Dostępność
Priorytetowe traktowanie uniwersalnych zasad projektowania w celu zapewnienia integracji dla wszystkich użytkowników, w tym osób niepełnosprawnych i o zróżnicowanych potrzebach.

Skupianie się na tworzeniu rozwiązań, które są łatwe w nawigacji, intuicyjne i dostosowane do różnych kontekstów.

2. Piękno
Wprowadzanie wartości artystyczne i estetyczne do środowiska miejskiego, aby inspirować i zachwycać.

Łączenie elementów historycznych ze współczesnym wzornictwem w celu zachowania bogactwa kulturowego przy jednoczesnym patrzeniu w przyszłość.

3. Kreatywność
Zachęcanie do odważnego i innowacyjnego podejścia poprzez współtworzenie i myślenie projektowe.

Wspieranie kultury eksperymentowania, w której nowe pomysły są wspólnie testowane i udoskonalane.


Procesy i przepływ pracy

Design Lab stosuje cykliczne, iteracyjne podejście, aby zapewnić ciągłe uczenie się i adaptację:

Faza 1: Eksploracja
Prowadzenie dogłębnych badań nad wyzwaniami miejskimi, potrzebami użytkowników i kontekstami środowiskowymi.

Współpraca z różnymi interesariuszami, w tym społecznościami, artystami, technologami i historykami.


Faza 2: Pomysł
Organizowanie interdyscyplinarnych warsztatów i sprintów projektowych w celu generowania innowacyjnych koncepcji.

Wykorzystanie zasad neurodesignu w celu dostosowania rozwiązań do ludzkiego poznania i reakcji emocjonalnych.

Korzystaj z kreatywnych narzędzi, takich jak rzeczywistość rozszerzona (AR) i biomimikra, aby przekraczać granice.

Faza 3: Prototypowanie
Opracowanie fizycznych i cyfrowych prototypów, aby przetestować pomysły w rzeczywistych warunkach.

Koncentracja na sensorycznych elementach projektu, takich jak pejzaże dźwiękowe, tekstury i oświetlenie, aby poprawić wrażenia użytkowników. 

Faza 4: Wdrożenie
Współpraca z lokalnymi władzami, organizacjami i społecznościami w celu wdrożenia rozwiązań na dużą skalę.

Zapewnienie trwałych i elastycznych projektów, które ewoluują wraz z potrzebami użytkowników.

Faza 5: Refleksja
Zbieranie opinii użytkowników i mierzenie wpływu za pomocą metod jakościowych i ilościowych.

Dzielenie się spostrzeżeniami i wynikami poprzez publiczne prezentacje, publikacje i platformy internetowe.


Kluczowe obszary tematyczne

Kreatywna edukacja:
Oferowanie warsztatów na temat myślenia projektowego, projektowania uniwersalnego i innowacji miejskich.
Współpraca ze szkołami i uniwersytetami w celu inspirowania kolejnego pokolenia twórców.

Integracja neurodesignu:
Zastosowanie neuronauki do projektowania przestrzeni, które poprawiają samopoczucie i wydajność poznawczą.
Twórz środowiska, które zaspokajają potrzeby populacji neurodiverse.

Rewitalizacja historyczna:
Łącz zachowanie dziedzictwa z nowoczesną funkcjonalnością, aby uhonorować i przekształcić historyczne przestrzenie.
Wykorzystaj opowiadanie historii i komunikację symboliczną (np. flagi, murale), aby zaangażować społeczeństwo.

Estetyka miejska:
Opracowywanie innowacyjnych projektów, takich jak rzeźby kinetyczne, sztuka interaktywna i przestrzenie biofilne.
Skoncentruj się na elementach, które sprawiają, że miasta są bardziej przyjazne do życia i inspirujące.

Zrównoważony rozwój i innowacje:
Włącz zieloną architekturę, energię odnawialną i inteligentne technologie miejskie.
Projektuj z myślą o przyszłych możliwościach adaptacji i odpowiedzialności za środowisko.


Zarządzanie i partnerstwa

Komitet Sterujący
Składa się z ekspertów w dziedzinie planowania urbanistycznego, projektowania, sztuki i rzecznictwa społeczności.

Partnerstwa
Współpraca z rządami, organizacjami pozarządowymi, korporacjami i instytucjami badawczymi.

Finansowanie
Zapewnienie wsparcia poprzez granty, sponsoring i partnerstwa publiczno-prywatne.


Wskaźniki sukcesu

Wpływ na dostępność: Zwiększona użyteczność i integracja w przestrzeni miejskiej.

Wartość estetyczna:
Zwiększona satysfakcja z miejskiego piękna i znaczenia kulturowego.

Zaangażowanie społeczności:
Poziom uczestnictwa i informacje zwrotne od różnych interesariuszy.

Zasięg edukacyjny:
Liczba przeprowadzonych warsztatów i przeszkolonych uczestników.


Holistyczne podejście Design Lab zapewnia, że każdy projekt łączy w sobie dostępność, piękno i kreatywność, pozostając jednocześnie elastycznym i przyszłościowym. 

 

--

 

Na podstawie ogólnych trendów i funkcjonowania podobnych laboratoriów na świecie, oto kilka wniosków i propozycji dla Twojego Design Labu, szczególnie w kontekście współpracy z uczelniami i naukowcami:


1. Partnerstwo z Uczelniami i Instytucjami Badawczymi

  • Model współpracy: Tworzenie wspólnych programów badawczych, warsztatów i projektów, które łączą studentów, profesorów i praktyków.
  • Przykłady z globalnych laboratoriów:
    • Future Cities Laboratory (ETH Zurich i NUS): Międzynarodowy projekt badający zrównoważone miasta, wspierany przez partnerstwa z lokalnymi uniwersytetami.
    • MIT SENSEable City Lab: Integruje technologie cyfrowe z fizycznymi przestrzeniami, współpracując z uczelniami na całym świecie.
  • Propozycja dla Design Labu: Powiązanie działań z programami studiów w zakresie urbanistyki, neurodesignu i projektowania uniwersalnego. Można np. zaoferować stypendia na badania i praktyki w labie.

2. Innowacyjne Struktury Współpracy

  • Otwarte laboratoria (Open Labs): Przestrzenie współpracy dostępne dla studentów, badaczy i lokalnej społeczności. Promują otwartą wymianę wiedzy i zasobów.
  • Globalne sieci (Alliances): Dołączenie do sieci takich jak Global Design Thinking Alliance (GDTA) w celu wymiany najlepszych praktyk i innowacji.
  • Propozycja: Design Lab jako regionalny hub dla design thinking, z możliwością łączenia wirtualnych i fizycznych warsztatów.

3. Neurodesign w Praktyce

  • Rozwój przestrzeni: Tworzenie prototypów miejsc uwzględniających dobrostan psychiczny i emocjonalny użytkowników.
  • Przykłady: Projekty takie jak biophilic design czy adaptacyjne przestrzenie uczelniane.
  • Propozycja: Organizowanie eksperymentów, które mierzą wpływ designu na użytkowników za pomocą narzędzi neuroscience.

4. Edukacja Przyszłości

  • Programy dydaktyczne: Warsztaty i kursy dla różnych grup odbiorców, w tym młodzieży, profesjonalistów i seniorów.
  • Przykład: Politechniki i uczelnie techniczne coraz częściej włączają interdyscyplinarne podejście w nauczanie urbanistyki i projektowania.
  • Propozycja: Włączenie modułów na temat historii sztuki w kontekście rewitalizacji, analizy danych i neurodesignu.

5. Inspirujące Ciekawostki:

  • MIT Media Lab eksperymentuje z rozszerzoną rzeczywistością w przestrzeniach miejskich, co może być inspiracją dla Twojego Design Labu.\n\n- ETH Zurich używa cyfrowych bliźniaków miast do planowania zrównoważonych rozwiązań.
  • UNESCO Creative Cities Network: Międzynarodowa sieć promująca kreatywność jako siłę napędową rozwoju miejskiego.

Jeśli potrzebujesz szczegółowego dopracowania jednego z tych punktów lub wprowadzenia dodatkowych elementów, daj znać!